Jules Verne: DVADESET TISUĆA LIGA POD MORIMA
Vingt Mille Lieues sous les mers
(1870)

    Godina je 1866. Sve je počelo raznim glasinama koje su uznemirile stanovnike u lukama, one u unutrašnjosti, a pogotovo pomorce i članove njihovih obitelji. Nekoliko je brodova na pučini srelo "nešto golemo". Bilo je tu svakakvih procjena o veličini "stvari", od optimističnih 70 metara pa sve do pesimističkih 3 milje dužine.
    Priča bi tako, kao i svaka druga fantastična priča - bila istinita ili ne,  polako prešla u legendu, da se 13. travnja 1867. engleski parobrod "Scotia" nije sudario s tom "stvari". Bilo je to na 150 stupnjeva i 12 minuta zemljopisne dužine,  i 45 stupnjeva i 37 minuta zemljopisne širine, u 4 sata i 17 minuta. To je dakle vrijeme i zemljopisni položaj promijenilo život naših junaka. Nakon što je "Scotia", teško oštećena, nakon tri dana stigla u matičnu luku Liverpool, započele su opsežne pripreme za lov na ovu "zvijer".
    U SAD je započelo prepravljanje brze fregate "Abraham Lincoln" za lov na morsku neman, pod komandom iskusnog kapetana Farraguta. Kako se u to vrijeme u Americi nalazio i proslavljeni autor knjige "Tajne velikih morskih dubina" - francuski profesor Pierre Arronax, pozvan je da se, zajedno sa slugom Conseilom, priključi potrazi. Na brod stiže i jedan Kanađanin, iskusni harpunar Ned Land.
    Zaključak profesora Arronaxa bio je da "stvar" ne može biti nikakva podmornica ili brod, jer bi agenti špijunaže već bili otkrili bilo koju državu s namjerom gradnje takvog broda. Sve su države i same zanijekale njegov posjed. Dakle, imali su posla sa "sisavcem, snažne građe, iz koljena kralježnjaka, oboružanog rogu sličnim oružjem".
    Nakon tri mjeseca potjere po otvorenom moru, jedne je noći Ned Land spazio neman, i potjera je započela. Ali koliko je god "Abraham Lincoln" ubrzavao, neman bi uvijek bježala ispred njega. Blokirani su i svi sigurnosni ventili na kotlovima, pa iako je brod dostigao nevjerojatnu brzinu za ono vrijeme od 19,3 čvorova, neman je i dalje ostajala na istoj udaljenosti. Tijekom noći brod se ipak prikrao morskoj nemani, ali kad su već bili nadomak nje, neman ih je prelila vodom. Tako su uslijed velikog vodenog vala, profesor Arronax, njegov sluga Conseil i harpunar Land završili u moru.
    Plivajući u tami, našli su se na nepoznatom plovilu čelične konstrukcije. Kad je svanulo, podmornica je počela zaronjavati, ali su naši junaci počeli lupati po oplati. Tako su  se spasili od utapljanja, ali su postali zarobljenici nepoznatih ljudi koji su govorili nekim čudnim jezikom. Svugdje su na podmornici primijetili neobičan znak: slovo N okruženo latinskom izrekom "Mobilis in Mobili". Nakon ultimatuma: biti izbačen iz podmornice u olujno more ili se potpuno pokoriti kapetanu podmornice, biraju ostanak. Tako se upoznaju sa Nemom, kapetanom ove neobične podmornice pod imenom "Nautilus".
    Sada su na podmornici potpuno slobodni, pa polako upoznaju i podmornicu i njena kapetana. Tako saznaju da je Nemo vrlo obrazovan, da govori više svjetskih jezika, te da je prekinuo svu vezu s vanjskim svijetom. Saznaju da je "Nautilus" dugačak 70 metara, da ima istisninu od 1500 tona, da je njegova gradnja koštala 2 milijuna franaka, te da je potpuno elektrificiran. Njegovi ga jaki elektromotori, preko posebnog sustava elektromagneta, poluga i zupčanika, mogu potjerati i na 50 čvorova brzine. Iz mora se dobija sve, od elemenata za pogon elektromotora, do vrlo ukusne i zdrave hrane. Nemo se postupno sprijatelji s profesorom Arronaxom, kojeg jako cijeni, i tako odluči profesoru pokazati sve tajne morskih dubina. Osmog studenog, točno u podne, započinje njihovo podmorsko istraživanje.
    Putovanje "Nautilusom" oko svijeta ispunjeno je upoznavanjem mnogih prirodnih ljepota podmorja, preciznim klasifikacijama morske flore i faune, i neobičnim doživljajima. Kapetan Nemo, profesor Arronax, Conseille, Ned Land i posada "Nautilusa" tako odlaze u podvodni lov podmorskim šumama kraj otoka Crespo, gdje se upotrebljava moderna ronilačka oprema nepoznata u to vrijeme (boce sa kisikom stlačenim pod pritiskom od 50 atmosfera, respiratori, električne podvodne puške). Nailaze na "Sunderland",  brod tek potopljen u oluji kraj Floride; nasukavaju se kraj malog pustog otoka u Indijskom oceanu, gdje sreću opasne domoroce; sudjeluju u pokopu člana posade u koraljnoj šumi; razgledavaju ogromne bisere, vrijedne 10 milijuna franaka, u podmorju kraj Cejlona.
    "Nautilus" prolazi podzemnim morskim tunelom koja spaja Crveno more sa Sredozemnim morem. Ovdje otkrivamo kako kapetan Nemo ipak održava vezu sa svijetom, i daje zlato nađeno u potonulim brodovima za plemenite ciljeve. Nakon brzog dvodnevnog prolaza kroz Sredozemlje, "Nautilus" se zaustavlja kraj Azora, i ovdje Nemo pokazuje Arronaxu potonuli kontinent - Atlantidu.
    Na jednom pustom vulkanskom otoku u Atlantiku nalazi se i "Nautilusova" matična luka. Kroz podvodni kanal na dubini od 10 metara, prolazi se do grotla ugaslog vulkana, gdje Nemo iz ugljenokopa vadi natrij, potreban za podmorničke akumulatore.
    U nastavku istraživanja, "Nautilus" se spušta do nevjerojatne dubine od 16 kilometara (usporedbe radi - "Titanic" se nalazi na dubini od 4 km). U južnim polarnim vodama, bore se protiv ulješura kako bi spasili kitove od napada ovih opasnih životinja, te 21. ožujka 1868. stižu do Južnog pola. Na povratku s Pola ostaju blokirani ispod ledenog pokrivača, gdje se jedva spašavaju od smrti gušenjem. U Atlantiku se bore i s divovskim hobotnicama, kojom prilikom pogiba i drugi član posade. Golfskom strujom dolaze do obala Engleske. Ovdje se Nemo sreće s engleskim ratnim brodom, kojeg za osvetu potapa. Saznajemo da je Nemo radi Engleza izgubio domovinu, roditelje, ženu i djecu.
    U Sjevernom se moru profesor Arronax, njegov sluga Conseil i harpunar Ned Land definitivno odluče pobjeći s podmornice. U trenutku dok su se ukrcavali u "Nautilusov" čamac, podmornica upada u vrtlog, čamac se odvaja i oni gube svijest.
    Bude se u malom ribarskom selu u Norveškoj. Nakon 43.000 milja (jedna Verneova liga jednaka je 2 milje) pređenih za manje od 10 mjeseci, nalaze se ponovno na kopnu.

    Daljnju sudbinu kapetana Nema saznajemo u Verneovom romanu Tajanstveni otok.
    U tom romanu saznajemo da je Nemo u stvari Indijac Dakkar, sin radže od Bundelkunda. Od svoje desete, pa do tridesete godine života, školovao se u Evropi, i cijelu je proputovao. 1857. godine organizira u Indiji ustanak protiv engleske tiranije. Nakon što mu Englezi pobiju cijelu porodicu, sa dvadesetak vjernih ljudi bježi na usamljeni otok u Tihom oceanu, gdje u tajnosti projektira i gradi "Nautilus".
    Nakon vrtloga u sjevernom moru, Nemo je i dalje živio svoj podmorski život, dok mu malo po malo nisu pomrli svi ljudi. Tada je već imao 60 godina. Odveo je "Nautilus" u jednu od podmorskih luka koje je koristio za vrijeme svojih putovanja, gdje ga nalaze junaci romana "Tajanstveni otok". Nakon smrti, Nema zatvaraju u njegovu podmornicu koju puštaju da potone u dubinu, u znak zahvalnosti i poštovanja prema svom spasiocu.



Sažetak priredio: Alen Linardon
Prema izdanju: "40000 milja ispod mora", Mladost, Zagreb, 1982., preveo Petar Mardešić

Povratak na stranicu "Čitajte Julesa Vernea"